veien blir til hvis man går

tirsdag 28. mai 2013

En strikkers reisebrev fra Amsterdam

Bilde lånt av visitamsterdam.co.uk


Vi har vært på helgetur i Amsterdam i helga og besøkt noen gode venner av oss. Vi hadde det veldig stas og for å gjøre en lang historie kort anbefaler jeg følgende:

- et besøk hos den lille puben Gollem om du liker et mangfoldig ølutvalg
- et besøk i Rijksmuseum om du liker naturalistiske mesterverk som Rebrandt sine malerier
- en dagstur til Haarlem (som ligger 20 minutter unna Amsterdam med tog) om du blir lei av coffeeshops og turister med smale øyne
- er du i Haarlem så bestill en mugge te hos Biji Babette, en herlig liten engelsk te-salong
- et indonesisk festmåltid hos restauranten Sama Sebo, betal 30 euro per hode og få  35 småretter å dele med vennene dine. Her var det flere smaksopplevelser utenom det vanlige.

Så viste det seg at det ikke gikk an å reise på ferie uten å ferie-shoppe helt nødvendige strikkeartikler, som mere garn, strikkebøker og knapper. Jeg har jo som tidligere nevnt garn-shoppe-stopp men alle vet jo at det ikke gjelder når man er på ferie.





Knapper fant vi da vi var på svipptur i Haarlem, på et koselig marked i sentrum med masse spennende greier. Der hadde de diverse sy-stæsj og masse god mat. Båndene på bildet under fant jeg også der. Jeg aner ikke hva jeg skal bruke dem til, men jeg synes de er ganske fine likevel.




Før vi dro til Amsterdam googlet jeg litt à la "hvordan finne garnbutikker i storbyen" og fant geniale knitmap. Her skriver du navn på byen du skal til/befinner deg i, og siden finner garnbutikker i nærheten av deg. På denne siden fant jeg Penelope Craft, en søt og trivelig garnbutikk med passe utvalg. Der kjøpte jeg Holst supersoft uldgarn, bare fordi jeg er nysgjerrig på dette garnet - som jeg har lest om men aldri strikket med. Planen er å strikke en jakke i mønsterstrikk med rundfelling.




Penelope hadde flere spennende bøker å friste med. Når jeg har fått tid til å dypdykke i dem kommer jeg tilbake med bokanbefalinger, men jeg kan røpe at både Knitting Lace of Estonia og bøkene til strikkedesigneren Ysolda ser lovende ut.




 Utenfor Penelope stod denne sykkelen. Var den ikke fin?










Ellers ble det strikket hver gang anledningen bød seg, inkludert på diverse caféer og puber. I ettertid ser jeg at det kanskje dro stemningen i en bestemt retning - men tror alle hadde det trivelig uansett.

Jeg strikker for tiden på en sommetunika i Nøstebarns silke-ull i fargen muldvarp (på pinne 3). Den tror jeg blir fin og fargen er nyyydelig.

Bruker du å dra innom garnbutikker på ferie?




2 kommentarer:

  1. Ser ut til å ha vært en vellykket tur! Jeg var ikke så hardt angrepet av strikkebasillen da jeg var i Amsterdam for ti år siden, men hadde sugd til meg tips nå om vi skulle dratt nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en deilig tur. Arti å shoppe litt når man er andre steder enn hjemme, plutselig finner man mange skatter!

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Legg gjerne igjen en kommentar - det er stor stas!