veien blir til hvis man går

mandag 22. juli 2013

Vest er best - versjon 2


Først og fremst, tusen takk for alle fine kommentarer om bloggen min på gi-borten. Og velkommen til alle nye følgere! Det er stas å oppdage nye blogger, og nå har jeg oppdaget mange fine blogger der ute. Gi-borten min varer frem til 15. august, så det er enda mulighet til å ta lodd.


Her har vi hatt to regnfylte ferieuker i verdens beste nord-Norge. Jeg er i barselgave-modus og har strikket en liten vest til en liten gutt som kommer om ikke så altfor lenge.


Ikke helt bestemt meg for knapper enda.

Vesten fant jeg i Helga Isagers "Finstickat", som du bl.a. kan kjøpe her. Denne boken er helt nydelig, har flere lekre design - særlig til voksen. Jeg har hatt litt Isager-fobi, har tenkt at siden designen ser så fancy ut er den sikkert vanskelig å strikke. Men oppskriften var presis og lettfattelig, tilogmed på svensk. Nå kommer denne boken snart på norsk ser jeg, så her er det muligheter også for de med svensk-strikke-fobi.

Meretes montsermønster har strikket en stilig  storgutt-versjon av mønsteret som du kan se her og Silkesauen har laget to fine versjoner som du kan se her. Det finnes også en gratis oppskrift på en annen Isager-vest på denne siden.  



Herlig mønster-effekt med tre vrange og én rett i bakre løkke.
Jeg brukte én tråd 2-tråds merinoull fra Nøstebarn  og én tråd silkeull i to litt forskjellige farger. Silkeulla ble kjøpt da Bånsull drev i Bergen for mange år siden, jeg har ikke sett den fargen siden - litt sånn mintgrønn-aktig. Den andre fargen er akvamarin, herlig farge. Jeg ble svært fornøyd med denne garnkombinasjonen, men synes pinne 3,5 ble litt for stramt. Ubehandla ull blir mykest med litt luft mellom maskene, synes jeg. Drømmer om å bruke garnrestene til en Owlet-genser (Ravelry-link) på pinne 4,5.

Vesten sett bakfra

Strikkefakta:

Helga Isager fra boken Finstickat

Størrelse: 0-6 mnd

Garn: 1 tråd 2tråds merino lammeull i akvamarin fra Nøstebarn 
og 1 tråd ull-silke fra Bånsull - tilsammen 52 gram

Pinner: 3,5 (litt for tynn pinne til denne garnkombinasjonen)



Har du også vestedilla?



5 kommentarer:

  1. Så fin vesten ble. Heldig er den som får denne! Lillegutten min har også denne vesten i str 2 år. Jeg har fått den av en god venninne og den utrolig fin på. Den vokser med barnet... Venninnen min har tatt med en sytråd når hun har strikket og det gir en fin effekt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åhh, det var en god idé med sytråen. Ja, denne oppskriften tror jeg blir en favoritt her i huset, likte mønsteret veldig godt.

      Takk for fine ord!

      Slett
  2. Kjempefin vest! Nydelig farge:-) Denne vesten har jeg også på den eviglange strikkelista. Tro om jeg noen ganger kommer i gang med den?

    Venter på Finstrikket på norsk. Helga Isager lager så mye fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Guro, vesten er blitt en favoritt, likte oppskriften veldig godt. Og gled deg til Finstrikket kommer, den er verdt å vente på!

      Slett
  3. Jeg googlet på Nøstebarn akvamarin, og da kom det opp mye fint, bl a denne :) Nydelig vest! Har fått øynene opp for Lark, den er utrolig fin!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Legg gjerne igjen en kommentar - det er stor stas!